Ontwerp gezamenlijke tuin de Omscholing

Ontwerp gezamenlijke tuin de Omscholing
Ontwerp Tuinatelier Herman & Vermeulen

zondag 3 april 2016

Tulipa turkestanica

Een heel mooi klein tulpje is de Tulipa turkestanica. Eerst verschijnen er uit de grond grillig gevormde, zelfs kronkelige groene uitsteeksels. Langzaam breken ze open en zie je de kleine knoppen verscholen zitten.

Je ziet de knoppen zich als het ware uitrollen. Het lijkt wel of de tere geelwitte bloemetjes moeite moeten doen om zich uit de stugge bladeren te bevrijden.


Zijn ze eenmaal losgekomen dan barst er echt een feestje los, vrolijke stervormige bloemetjes met een prachtig geel hartje, meerdere bloemen vertakt aan een steeltje.

De meeldraden zijn aan de voet behaard, de bloemetjes worden bezocht door bijen.

Het zijn verwilderingsbolletjes, ze komen ieder jaar terug. Toch zet ik ze zelf liever in een pot op de tuintafel, zodat ik er heerlijk met m'n neus bovenop kan zitten.


2 opmerkingen:

  1. Prachtige plantjes. Ik heb er twee jaar geleden 25 in de voortuin aangeplant, en die doen het écht uitstekend. Ik ben absoluut geen tulpenfan, maar deze T turestanica en T. clusiana vind ik echt mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel mooi, heb ze ooit zelf gehad maar toch verdwenen. Zeker de moeite om ze eens terug te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen