Ontwerp gezamenlijke tuin de Omscholing

Ontwerp gezamenlijke tuin de Omscholing
Ontwerp Tuinatelier Herman & Vermeulen

maandag 29 februari 2016

Wanneer kun je dahlia's voortrekken?

Vorig jaar was een matig jaar voor de dahlia's. Net als voorgaande jaren hanteerde ik hetzelfde recept: bollen eruit, dahlia's erin. In mijn kleine stadse patiotuintje heb ik potten en zinken emmers staan waar ik in het najaar voorjaarsbollen plant.


Zodra de tulpen uitgebloeid zijn, zo eind april, begin mei, haal ik de bollen eruit en vul ik deze potten met de dahliaknollen. Het is dan nog wel geen ijsheiligen maar mijn patiotuintje ligt erg beschut, dus eventuele late nachtvorst geeft geen schade. En dan is het vooral wachten, tot ongeveer eind mei, dan komen de eerste scheuten meestal naar boven.


Vanaf half juli is het meestal genieten van de bloemen en kunnen vele vaasjes gevuld worden. 



Voortrekken van dahlia's

Maar afgelopen jaar werd het niks met de bloemen, ze kwamen heel laat op gang en slakken vraten alle knoppen eruit. Dit jaar wil ik niet wachten tot de tulpen uitgebloeid zijn, ik ga proberen de dahlia's alvast een voorsprong te geven en ga ze binnen voortrekken. In oude plastic bloempotten heb ik de knollen in de aarde gezet. Deze staan nu binnen op een niet verwarmde, vortsvrije plaats. 

Twijfel je of er nog wel leven in je overgehouden dahliaknollen zit? Wacht dan nog heel even tot de dahliaknollen uit zichzelf  'wakker worden'. Je ziet dan onderaan de oude, overgebleven stengel een uitlopend oog zitten. Dat is een goed moment om ze in de aarde te zetten en ze water te geven.



Wil je meer van onze tuinen zien? Kijk dan eens hier. 
Zo kun je ons bereiken: CONTACT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten